بازی با کودک یک ساله برای تقویت هوش

تاثیر بازی با کودک یک ساله برای تقویت هوش

کریستن فینلو معتقد است زمانی که شما با کودک خود بازی می‌کنید تنها جنبه سرگرمی ندارد بلکه شما به آنها مهارت‌های گوناگون زندگی را آموزش می‌دهید. بازی با کودک یک ساله برای تقویت هوش یکی از اقداماتی است که خانواده‌ها باید از سنین 1 سال با آن‌ها انجام دهند.

بازی با کودکان علاوه بر تقویت هوش وی سبب می‌شود تا کودک از سایر قوای خود نیز به درستی بهره جوید. گفته می‌شود که سال‌های اولیه زندگی طلایی‌ترین دوران برای تقویت هوش کودک می‌باشد. در هنگام بازی علاوه بر تقویت هوش کودکان شیوه صحیح زندگی را به کودکان آموخته می‌شود.

نکات مهم بازی با کودک

بازی با کودک یک ساله برای تقویت هوش او بسیار اهمیت دارد. این فرایند سبب می‌شود تا آنها مهارت‌های مختلف زندگی مانند فکر کردن، نحوه برقراری ارتباط صحیح با سایرین، درک مسائل و … را به درستی یاد بگیرند. باید به کودک اجازه داده شود تا دنیای اطراف خود را بشناسند و برای کشف آن تلاش کنند؛ تا بتواند به درک صحیحی از زندگی برسد.

بازی با کودکان، بسیار اهمیت دارد؛ چرا که باعث می‌شود تا کودک متوجه شود، فردی ارزشمند است و این حس ارزشمندی سبب می‌شود تا ارتباط عاطفی بین کودک و والدین صورت گیرد و در نتیجه منجر به افزایش اعتماد بنفس در او می‌گردد.

آخرین نکته ای که باید به آن اهمیت ویژه ای داده شود اینست که داشتن رابطه سالم و ایمن در خانواده بنیان رشد و یادگیری کودک در همه زمینه‌ها می‌باشد. لازم است بدانید خانواده اولین اجتماعی است که کودک در آن وارد می‌شود و از آنجا شروع به یادگیری و آموختن می‌نماید. جدول رشد گفتاری کودک را برای درک بهتر تاثیر انواع بازی بخوانید.

معرفی بازی‌های ساده برای تقویت هوش کودکان

بازی‌های زیادی برای تقویت هوش کودکان وجود دارد که در ادامه به معرفی تعدادی از آنها می‌پردازیم.

بلوک‌های ساختمانی

در این باز در ابتدا شما شروع به ساختن الگوهای ساده نموده و به کودک خود می‌آموزید که مانند شما شروع به ساختن کند. بتدریج شما الگوها را سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌کنید و از او می‌خواهید باز هم مانند شما ادامه دهد. سپس شما به کودک این امکان را می‌دهید تا بلوکه‌ها را به صورت دلخواه بسازد. این نوع بازی نقش بسزایی در افزایش اعتماد بنفس کودک دارد. این بازی را می‌توان از سن یک سالگی به بعد با کودک انجام داد.

بازی‌های تو در تو

مانند برج مکعب که از اجزای مختلف با ابعاد متفاوت تشکیل شده است و کودک باید هر مکعب را به درستی در جای خود قرار دهد. این بازی نوعی چالش برای کودک محسوب می‌شود. چرا که کودک برای قرار دادن درست اسباب بازی‌ها می‌بایست از روش آزمون و خطا استفاده کند. بازی با کودک یک ساله برای تقویت هوش و همچنین تقویت مهارت حل مسائل از راه‌های منطقی، مناسب است.

پازل

یکی دیگر از بازی‌های مناسب برای تقویت هوش کودک پازل می‌باشد. در این بازی کودک باید سعی کند تا قطعات پازل را به درستی در کنار هم بچیند. این بازی کمک می‌کند تا کودک نسبت به جزئیات دقت و توجه بیشتری داشته باشد.

نقاشی کردن

یکی از راه‌های جذاب و کم هزینه برای تقویت هوش کودک نقاشی است. شما می‌توانید از کودکتان بخواهید که برای شما نقاشی‌های متفاوتی بکشد. نقاشی کردن باعث می‌شود تا خلاقیت و تصور کردن در کودک تقویت شود.

سایر روش‌های تقویت هوش کودک

عوامل دیگری نیز می‌تواند در باهوش‌تر بودن کودکمان موثر باشد که در زیر به تعدادی از آنها اشاره کرده ایم

صحبت کردن با کودکان

هر چه بیشتر با کودک خود صحبت کنید کودک باهوش‌تر خواهد بود. شما می‌توانید در مورد موضوعات مختلف با کودک خود صحبت کنید و این کار سبب می‌شود تا او به درک بهتری از جهان اطراف خود برسد.

مطالعه کتاب

کودکان دوست دارند برای آنها کتاب‌های داستانی با تصاویر و رنگ آمیزی‌های جذاب خوانده شود. اگر خواندن کتاب با شکلک و صداهای مختلف خوانده شود لذت بیشتری می‌برند. همچنین شما می‌توانید انتخاب کتاب را به کودکتان واگذار کنید.

توجه و محبت به کودکان

تحقیقات حاکی از آن است که کودکانی که توجه و محبت (مانند نوازش، بغل شدن، بوسیدن و …) از والدین خود دریافت نمی‌کنند دارای مغز کوچکتری هستند.

به طور کلی

روانشناسان معتقدند برای داشتن فرزندی باهوش می‌بایست والدین در سال‌های اولیه زندگی فرد اقدامات مناسبی انجام دهند. هر چند عوامل متعددی از جمله وراثت، عوامل محیطی، اقتصادی، و … می‌تواند بر این موضوع تاثیر گذار باشد اما کلیدی‌ترین نقش را والدین ایفا می‌کنند.

آنها می‌توانند با انجام فعالیت‌های مختلف در قالب بازی نسبت به تقویت هوش کودک بسیار مؤثر واقع شوند. والدین علاوه بر این که با بازی با کودک یک ساله برای تقویت هوش وی سعی بر آن دارند، مهارت‌های رفتاری درست را به آنها آموزش دهند تا شخصیت فردی، اجتماعی و روانی آنها به درستی شکل گیرد.

همین حالا در دوره‌های توانک ثبت نام کن و بعد از استعدادیابی ، خلاقیت و هوش هیجانی فرزندانتان را تقویت کنید.

سوالات متداول در ارتباط با موضوع بازی با کودک یک ساله برای تقویت هوش

کودکان از چه زمانی شروع به یادگیری می‌کنند؟

کودکان از بدو تولد با استفاده از قدرت شنوایی و بینایی خود شروع به یادگیری می‌کند و در اولین گام می‌توانند والدین و نزدیکان خود را بشناسند.

آیا می‌توان گفت خانواده اصلی‌ترین عامل در تقویت هوش کودک است؟

هرچند خانواده به عنوان تنها عامل تقویت هوش کودک بشمار نمی‌رود. اما نمی‌توان از نقش کلیدی آن در تقویت هوش هیجانی کودک مخصوصاً در نخستین سال‌های زندگی چشم پوشی کرد.

چه عواملی می‌تواند در تقویت هوش کودکان مؤثر واقع شود؟

نکات بسیاری می‌تواند در افزایش هوش کودک تاثیر داشته باشد که از جمله آنها می‌توان به رژیم غذایی مناسب، فعالیت‌های ورزشی، مطالعه کتاب، بازی با کودکان و … اشاره نمود.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *