۵ راهکار افزایش هوش هیجانی دانش آموزان

آیا می‌دانید هوش هیجانی چیست؟ آیا نقش مدارس در تقویت هوش هیجانی را میدانید؟ می‌دانید تقویت هوش هیجاتی چه تاثیری در زندگی فرزندان شما دارد؟ ما در این مقاله با پرداختن به موضوع راهکار افزایش هوش هیجانی دانش آموزان به شما در تقویت هوش هیجانی فرزندانتان کمک می‌کنیم.

هوش هیجانی اشاره به عواطف احساسات یک فرد، چگونگی مدیریت هیجانات خود و دیگران دارد. بعضی از روان‌شناسان فعال در این حوزه معتقدند که هوش هیجانی می‌تواند ارثی باشد و از فردی به فرد دیگر انتقال یابد؛ در حالی که اکثر روان‌شناسان اعتقاد دارند که می‌توان هوش هیجانی را آموخت و یا آن را تقویت نمود.

تقریباً تمام محققان بر این باورند که برای رسیدن به موفقیت در زندگی علاوه بر ضریب هوشی بالا نیازمند هوش هیجانی هستند؛ چرا که هوش هیجانی می‌تواند در شکل گیری روابط و حفظ آنها مؤثر باشد. در توانک کارگاه خلاقیت کودکان در شیراز را برای ایجاد و کنترل خلاقیت دانش‌آموزان و کودکان ارائه می‌کنیم.

انواع هوش هیجانی

  • هوش درون فردی
  • هوش برون فردی یا گروهی
  • هوش انتزاعی
  • هوش عینی
  • هوش اجتماعی

 

نقش مدارس در تقویت هوش هیجانی دانش آموزان

مدارس می‌تواند بیشترین تأثیر را در تقویت هوش هیجانی دانش آموزان داشته باشد. در مدارس می‌توان راهکار افزایش هوش هیجانی دانش آموزان را تقویت نمود که احساسات خود را شناسایی کنند و بعد از شناسایی و نام گذاری عواطف خود، باید تلاش کنند تا احساسات مثبت خود را تقویت کنند. این کار می‌تواند از مهد کودک‌ها شروع شود و رفته‌رفته در سنین بعدی ادامه یابد و به یک هدف دائمی تبدیل شود.

راه‌های تقویت هوش هیجانی دانش آموزان

مزایای افزایش هوش هیجانی در دانش آموزان

راهکار افزایش هوش هیجانی در دانش آموزان مزایای زیادی برای آنها دارد که در زیر به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنیم:

  • شادی و خوشحالی در محیط مدرسه به دلیل درک بهتر شرایط و محیط مدرسه و تطبیق راحت با شرایط موجود
  • روابط اجتماعی پایدارتر
  • انتقادپذیری بیشتر
  • آمادگی برای پذیرش تغییر
  • مسئولیت پذیری
  • و …

راهکار تقویت هوش هیجانی دانش آموزان

با گذشت زمان و تلاش می‌توان هوش هیجانی دانش آموزان را تقویت نمود که راهکارهای زیر از جمله روش‌های تقویت هوش هیجانی به شمار می‌رود.

تمرین خودشناسی

داشتن تمرکز از مولفه‌های اصلی هوش هیجانی به شمار می‌رود. اولین گام معلمان می‌توانند به دانش آموزان بری افزایش تمرکز حواس کمک کنند. دانش آموزان باید بر روی زمان حال تمرکز کرده و از نگرانی در مورد آینده پرهیز کنید.

همدلی با دیگران

تشویق دانش آموزان به همدلی و کمک به دیگران، از دیگر راه‌های تقویت هوش هیجانی است. یعنی آنکه بتوان عواطف و احساسات دیگران را درک نمود. این بخش از تقویت هوش هیجانی را می‌توان با خواندن کتاب و مقالات و یا دیدن فیلم (جهت افزایش درک غم و شادی و …) تقویت نمود.

مثبت بمانید

زمانی که شما به جنبه مثبت هر موضوعی می‌اندیشید یا به عبارت دیگر مثبت بین هستید افراد از بودن در کنار شما لذت می‌برند. همچنین این عمل سبب بهبود عملکرد مغز می‌شود. اگر شما روزانه 3 الی 5 دقیقه به اهداف خود یا چیز مثبتی در مورد خود و زندگی خود فکر کنید باعث می‌شود استرس شما کمتر شده و رفته‌رفته افکار منفی از ذهن خود شما دور شود. در نتیجه زندگی شادتری را تجربه خواهید کرد.

انتقادپذیر بودن

انتقاد یکی از راه‌های پیشرفت و ترقی محسوب می‌شود. دلیل آنکه فرد انتقادپذیر به راحتی عیوب خود را می‌پذیرد و سعی در رفع کاستی‌های خود دارد و در جهت ارتقا نقاط قوت خود تلاش می‌کند. در مقابل افرادی که تحمل انتقاد را ندارند در پایین‌ترین سطح از زندگی باقی می‌مانند.

این مرحله باید به دانش آموزان آموخت که انتقادپذیر باشند و در مقابل انتقادات به‌جای بهانه گیری و حالت دفاعی، متواضعانه رفتار کنند. در صورتی که دانش آموز قادر پذیرش انتقاد نیست باید از او بخواهیم حتماً مهارت گوش کردن و نکته برداری را تمرین و تقویت کند.

شناخت ارزش‌ها و باورهای خود

اغلب افراد آن‌قدر درگیر احساسات می‌شوند که ناخودآگاه جای ارزش‌ها و باورهایشان جابه‌جا می‌شود و ارزش‌هایشان تبدیل به ضد ارزش می‌شود.

پیشرفت زندگی با تقویت هوش هیجانی

سایر روش‌های تقویت هوش هیجانی

هر چند روش‌های بسیاری برای تقویت هوش هیجانی وجود دارد که در زیر به آنها می‌پردازیم:

  • به صورت دقیق به خود نگاه کنید.
  • هوش هیجانی را به یک هدف دائمی تبدیل کنید.
  • تهیه دفترچه خاطرات
  • خونسرد بودن
  • رژیم غذایی مناسب
  • برنامه ریزی درست و پایبندی به آن
  • دردسترس‌بودن
  • درک احساسات دیگران برای تقویت هوش هیجانی کودکان

جمع‌بندی

در عصر حاضر برای پیشرفت علاوه بر هوش شناختی لازم است که از هوش هیجانی بالایی نیز برخوردار باشیم. هوش هیجانی سبب می‌شود که افراد بتوانند در مواجه با چالش‌های مختلف هیجانات و احساسات خود را تحت کنترل قرار دهد و بهترین رفتار را از خود نشان دهند.

از آنجایی که دانش آموزان بیشتر آموخته‌های خود را از طریق معلمان و در مدارس دریافت می‌کنند بنابراین نیاز است تا مهارت هوش هیجانی در مدارس به دانش آموزان تعلیم داده شود. به‌طور مثال یکی از چالش‌هایی که دانش آموزان با آن مواجه هستند استرس در زمان امتحان است معلمان می‌توانند با آموزش صحیح راهکار افزایش تقویت هوش هیجانی دانش آموزان، به آنها کمک کنند تا بتواند استرس خود را کاهش دهند.

 

سؤالات متداول

چرا هوش هیجانی برای محققان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؟

امروزه محققان به این نتیجه رسیده‌اند که برای پیشرفت در همه حوزه‌های زندگی خود علاوه بر برخورداری از ضریب هوشی نیاز به هوش هیجانی دارد.

تقویت هوش هیجانی چه تأثیری می‌تواند در پیشرفت دانش آموزان دارد؟

دانش آموزان می‌توانند به کمک هوش هیجانی استرس را کاهش دهند و علاوه برآن می‌توانند با همدلی و درک احساسات دیگر دانش آموزان روابط دوستانه بهتری را در محیط مدرسه داشته باشند.

نقش مدارس در تقویت هوش هیجانی چیست؟

معمولاً دانش آموزان ساعت‌های زیادی را در مدرسه سپری می‌کنند که معلمان می‌توانند با تکنیک‌های موجود هوش هیجانی را در آن‌ها تقویت نمایند.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *